Idea Bisnes Online Terbaik Zaman Kini
Idea Bisnes Online Terbaik Zaman Kini
![]() |
| Tautan yang sangat erat dalam Shaklee, saling hulur tangan membantu |
Ingat lagi masa saya di bangku sekolah, saya sungguh terkenal dengan hakak jajan, hakak jual cheese dipping sauce, jual tudung, dropship, meniaga kerabu maggi dan bila saya senaraikan satu persatu rupanya dah banyak bisnes yang telah saya cuba walau umur sekarang baru mencecah usia 25 tahun.
Ingat lagi sewaktu saya bermodalkan jualan saya dengan pinjaman PTPTN semasa i universiti. Setiap satu sos cheese yang saya jual untung maksima dalam kiraan RM3-RM5. Itu belum kira dengan stok yang lambat habis dan terpaksa lelong kepada rakan-rakan serumah supaya tak hangus modal. Rupa-rupanya kejatuhan masa lalu mengajar dan membuka mata saya untuk menghargai Bisnes Online yang ada di depan mata sekarang.
![]() |
| A lil throwback, went for body composition check for free with Shaklee Branch |
Pengalaman lalu mengajar saya beberapa perkara dalam mempertimbangkan bisnes untuk menjana pendapatan
1) Bisnes Tanpa Pegang Stok
Sistem multi-level marketing adalah the best technique of business model yang kita boleh contohi. Bear in mind untuk selalu start small with low risk sebab kita baru sahaja nak perkenalkan prospek kita dengan produk yang kita jual. Paling penting carilah bisnes yang bolek klik klik dan aturkan penghantaran kepada pelanggan. Kaedah ini bukan sahaja menyenangkan, tapi mengelakkan anda daripada hangus modal.
![]() |
| Tak perlu borong stok macamni dan jual. Klik klik di website saja |
Dengan Shaklee, saya hanya bermula dengan nilai RM35 untuk tujuan pendaftaran ahli dan ada bulan yang sama saya berjaya gapai untung RM500 bermodalkan RM35 yuran keahlian seumur hidup. Ini adalah pencapaian terbesar saya and I am forever thankful for that. Bisnes online ini benar-benar merubah mindset saya yang sebelumni yang tak pernah bisnes online tanpa modal.
![]() |
| Alhamdulillah my own testimonial back in Jan 2023 |
2) Produk dan Syarikat Yang Diyakini
Nak buat bisnes ni tak boleh minggu ni jual tudung jenama lain, minggu depan jual skincare dari jenama lain, dan bulan depan buka kedai meniaga makanan. Perlu ada fokus dan bina strategi dalam perniaga. Fokus akan menentukan daya tuju dan haluan bisnses pada jangka masa panjang.
Moment startup bisnes adalah fasa pengenalan kepada audience dan audience dalam fasa bina 'trust' terhadap servis yang kita jalankan dan mereka akan start review further kebaikan produk yang kita perkenalkan.
Ianya adalah mutual process and consistency is the key. If you are a person yang outgoing and nak start everything from scratch from premises, R&D product, introduce product, build trust. You are welcome to do so. Dengan gapaian maklumat business dan strategi yang mampan, surely you will master the process.
![]() |
| A quote from the founder of Shaklee, back in 1915 |
Dengan Shaklee I toksah serabut dah pikiaq lagumana nak dapat trust orang, kualiti produk, syarikat yang utuh dengan benefit bonus yang banyak, so that is why I nak shoot terus untuk orang build trust dengan i punya servis sahaja.
Servis ni kalau kita usaha untuk bagi yang layanan A+ kat customer, toksah risau memang customer akan pusing saja cari kita balik. Pokok pangkal, produk Shaklee ni memang dah berkurun lamanya dan dibina oleh saintis terkenal USA (i will write another entry for that).
3) Bisnes Laku Payslip untuk Sebarang Pinjaman Dengan Bank
Dengan Shaklee, you toksah kalut nak kemukakan dokumen apa kat Bank kalau u nak apply apa2 pinjaman dari pihak Bank. Shaklee memang sesiap sediakan borang CP58 (khas buat commission based earner) ni appicable untuk insurance agent dan lain-lain pekerjaan dalam kategori commission based earner.
Dokumen ni sangat kukuh untuk sebarang permohonan kereta, kad kredit, perumahan dan lain2 deposit pembiayaan. Claasy kan? Kau hado?
Kalau korang setup your own business dengan SSM, you have to at least ensure yang bisnes korang dah setup at least 3 tahun then baru lah Bank akan proceed dengan permohonan korang tau. Melainkan kalau korang ada earn fixed basic income dari bisnes korang dan mencarum dengan KWSP and SOCSO. Jangan lupa juga declaration income tax dengan LHDN tau!
So, nampak tak Shaklee punya bisnes ni mudah? Material iklan, dokumen, benefit, free trips, semua Shaklee dah sediakan. Tugas kami sebagai dealer hanya berkongsi manfaat kesihatan je dekat sosial media. Bisnes yang simple lagi fleksibel

![]() |
| Antara bonus ahli team kami yang buat Shaklee geli-geli bulan puasa ni. |
4) Bisnes Yang Boleh Diwarisi
Kalau korang create bisnes, penting untuk aa backup perpetual succession. Dalam erti kata lain. sistem pewarisan takhta. Umpama papa di Drama TV3 7 petang memanggil Ilham pulang ke Malaysia untuk mengambil alih Megah Holdings. Wihihihi.
Dengan Shaklee tak pelu wasiat guys, ianya bisnes yang boleh diwarisi. Haih toksah la merumitkan diriku ini so aku pilih je niaga ng Shaklee wakakka.
![]() |
| Si kecik tu pun boleh warisi bisnes ni nanti heheh |
Okay sebenarnya banyak aku nak kongsi pengalaman aku ni. Tapi bertemu lagi dalam next entry eh. Salam Ramadhan Kareem!


.jpeg)
.jpeg)
.jpeg)
.jpeg)


Comments
Post a Comment